Het eerste busmodel dynamo bezorgde de fietsverlichting een sprong voorwaarts. In 1934 is het Haagse Elvea dat de productie met succes ter hand neemt.

Historisch overzicht

1916  De Belgische Léon van Avermaete start in de Binckhorststraat 23c een constructiewerkplaats, een herstelinrichting van machines, motoren en automobielen onder de naam Leon van Avermaete & Co.

1922  Deelname aan de autotentoonstelling in Den Haag met een eigen stand en een eigen vrachtwagen.

1925 Van Avermaete vindt een zakenpartner in de zakenman en directeur van Nutricia, Martin van der Hagen.

Ca. 1928 Het bedrijf wordt omgezet in de N.V. Automobielen en Motoren Constructie werkplaatsen Leon van Avermaete.

1928 Start met de productie van houtschroeven.

1930 De schoonzoon van Van der Hagen, B.A.C. Daamen, treedt toe als commissaris van het bedrijf.

1930 Een nieuw onderdeel van het bedrijf is een afdeling reparatie van automobielen en machines in de Binckhorststraat 109a.

1932 De Haagse industrieel C.J.W. Hodes treedt toe als commissaris. Hij was ook directeur van Nutricia.

1933 Het bedrijf slaat een nieuwe weg in met de productie van fietsverlichting, de dynamo. De producten krijgen de merknaam ELVEA mee, vernoemd naar de eerste letters van de naam Léon van Avermaete.

1934 De productie van houtschroeven wordt beëindigd.

Na 1945 Het bedrijf blijft actief in de fietsverlichting en ontwikkelt diverse nieuwe modellen dynamo’s en fietslampen. Ook neemt het bedrijf deel aan de RAI.

16 december 1954  Léon van Avermaete, de oprichter van het bedrijf overlijdt op 69-jarige leeftijd.

1957 Einde van Elvea.

 

Producten

  • Fietslampen en Fietsdynamo’s, zowel onder de naam Elvea als onder de naam van fietsfabrikanten, die bij Elvea bestelden. Na de oorlog leverde Elvea vermoedelijk alleen onder eigen naam.
  • 4 modellen dynamo’s in 1934, 1938, 1952 en 1956.
  • Ca. 20 modellen koplampen

 

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal

T. de Kogel, “Elvea rijwielverlichting”, Het Rijwiel, 2020, nr. 3