tekst van bord:
In 1959 werd het water van de Waldeck Pyrmontkade gedempt
tussen Koningin Emmaplein en Obrechtstraat; een trambaan werd aangelegd;
lijn 10 reed hier en daarna lijn 3; later volgt randstadstrail.
Een bericht van:
Luc Meuwese
locatie:
Waldeck Pyrmontkade
(hoek Witte de Witstraat)
|
Demping Waldeck
Pyrmontkade
De voormalige Afzanderijvaart liep oorspronkelijk langs de Waldeck Pyrmontkade
tot aan de grachten van het centrum van Den Haag. In 1959 werd het gedeelte
tussen het Koningin Emmaplein en de Obrechtstraat gedempt. Op dit gedeelte
kwam tram 10 te rijden, die sinds 1906 langs het water had gereden.
 
Lijn 10 en lijn 3
Nadat begin twintigste eeuw besloten was het tramnet te elektrificeren,
werden er om te beginnen 10 lijnen aangelegd. Lijn 10 werd in gedeelten
geopend tussen 4 augustus en 22 september 1906 en had de volgende route:
Prinsegracht - Warmoezierstraat/Bleekerslaan - Westeinde - Waldeck Pyrmontkade
- Statenlaan - Frederik Hendriklaan - Kanaalweg - Nieuwe Duinweg en alleen
gedurende de zomers reed hij door tot de Gevers Deynootplein. In de jaren
twintig kwam aan dit zomertraject een einde toen lijn 14 hier ging rijden.
Inmiddels rijdt - vanaf 2004 - op dit traject lijn 3. De lijn maakt deel
uit van het lightrail traject

In januari 2005 meldt de heer Feenstra
ons:
Bij de voormalige brug tussen
de Elandstraat en de Marnixstraat was een unieke inrichting gebouwd voor
het lossen van vuil uit de railreinigingers van de HTM. Deze railreinigers
heetten 'stofzuigertrams'. Aan de kant van deze brug, in de richting van
de Veenkade, was een open constructie gemaakt, in de lengterichting van
het water. Er lagen rails op met aan het eind omhoogstaande stukken om
afrijden te voorkomen. Een 'stofzuigertram' reed - komende over de Waldeck
Pyrmontkade vanaf de Laan van Meerdervoort - met een dubbele bocht deze
constructie op. In een daaronder liggende schuit stortte de tram het vuil
dat de tram had opgezogen tussen de rails. Voor kinderen was dit altijd
een hele bezienswaardigheid.
Deze 'stofzuigertrams' maakten
bij het schoonmaken van de rails altijd een gierend geluid, zodat ze al
van verre te horen waren
Met dank voor de
reactie.
|