|
Experimenten De Laan van Meerdervoort was al in de jaren twintig van de twintigste eeuw een drukke verkeersader. Daarom experimenteerde de politie in 1928 op het kruispunt Laan van Meerdervoort - Anna Paulownastraat met automatische verkeerslichten. Hiermee was dit kruispunt het eerste in Den Haag dat met verkeerslichten was uitgerust.
HEEMAF-lichten De verkeerslichten leken niet op de tegenwoordige lichten. In die tijd werden er de zogenaamde HEEMAF-lichten geplaatst. Deze bestonden uit een serie ringen van neonverlichting, die als afpelringen van buiten naar binnen één voor één aan- of uitgingen, van groen naar rood.
Op 16 november 2004 stuurde de heer G.A. Kempff de volgende reactie naar BudVE: "Eind 20er jaren werd op de kruising Javastraat/Anna Paulownastraat werden o.a. proeven gedaan met een 'analoog' Duits syteem van verkeersregeling. Dit bestond uit een kubusvormige kast, welke boven de kruising hing. Elk van de vier zijkanten was voorzien van rode- en groene vlakken met in het midden een wijzerarm. De vier wijzers draaiden langzaam continu in het rond, daarmee geleidelijk van rood naar groen naar rood enz. werd aangegeven. Dit systeem heb ik in de 50er en 60er jaren nog in Duitsland gezien. De in dit bericht genoemde Heemaf-verkeerslichten werden eerst op 24 juni 1932 op bovengenoemde kruising in werking gesteld. Vanwege het succes van deze installatie werd ook de kruising Hofweg/Lange Poten/Spui met Heemaf-verkeerslichten voorzien (in dienst gesteld m.i.v. 10 juni 1933). Deze werden hier 6 jaar later door het huidige systeemtype vervangen. Pas in november 1953 werden de Heemaf-lichten op de kruising Javastraat/Anna Paulownastraat door huidige typen vervangen. De eerste huidige typen verkeerslichten (met de kleine verkeerslichtjes voor voetgangers) in Den Haag werden in september 1936 geplaatst op de kruising Grote Marktstraat/ Wagenstraat. Een deel hiervan hing boven het wegdek. Men mocht toen nog, komende van het Spui, linksaf de Wagenstraat inslaan" Met dank voor de reactie.
|